Vizuelni nastup na Internetu

Naravno da je sadržaj vaše prezentacije na Internetu najvažniji. Tako je bilo od samih početaka ove mreže i tako će i biti ubuduće, međutim sa sve bržim zahtevima života i online nastup je počeo da se transformiše u pravcu vizuelnih prezentacija i odjednom je postalo jako važno kako izgledaju fotografije ili grafike.

Ukoliko predstavljate sebe ili svoju kompaniju grafičkim prikazima ili fotografijama potrebno je da ti prikazi izgledaju kvalitetno i daleko od amaterskih. Međutim, nemojte odmah očajavati, jer vam za ovo nisu potrebna ulaganja u profesionalni fotopaparat, reflektore, niti skupe i komplikovane programe za editovanje. Takođe vam nije potreban ni tim asistenata, a ni grafičkih dizajnera. Pod uslovom da vam je budžet ograničen možete delovati sasvim pristojno i „skupo / smslån räntefritt“ ako umete svoju najobičniju kameru na mobilnom telefonu da iskoristite na pravi način posedujući sigurnu ruku i osećaj za osvetljenje.

Nije sve u Fotošopu

Sigurno da nije, a nije ni u Premijeru, zato što ovi programi umeju da budu jako komplikovani i uz to su skupi za preuzimanje. I baš zato postoje i neke alternative koje se često pokazuju i boljim za uobičajene, ali zahtevnije obrade grafičkih prikaza.

Picasa je jedan od takvih programa. Ukoliko imate email nalog na Guglu, tada momentalno imate i pristup ovom programu. Poseduje osnovne editing fukcije, prilagođavanje kontrasta, boja i temperatura i filtere, kao što su sepija, crno belo ili mnoge druge. Korisna je i za organizovanje i bekapovanje vaših fotografija na cloud drajvu. Vrlo je jednostavna i lako se koristi.

Pored nje nešto bolji program je i Paint.net za koji se javno smatra da je kao neka kombinacija Majkrosoftovog Paint-a i Fotošopa. Ima osnovne funkcije kao što je skaliranje slike, kropovanje, ali podržava i komplikovanije funkcije kao što su lejeri, prilagođavanja ili alati za selekciju. I iako ovom programu nedostaju neke bitne, ali profesionalnije funkcije, možete uz njega odraditi većinu zadataka koji su vam generalno i potrebni. Međutim, nekim korisnicima ovaj program nije dostupan pošto je namenjen samo Windows okruženju.

Među najboljima, a besplatni

Fotor je još jedan od boljih programa za editovanje i retuširanje na tržištu, i naravno besplatan je potpuno. I za razliku od Paint.net-a daleko je lakši za upotrebu. Može izuzetno dobro da vam služi ako nemate nameru da do besvesti podešavate kontraste, lejere, boje ili maske. On ipak nudi mnogo alata za poboljšanje fotografija i jedan je od popularnijih programa koji se najčešće koriste na Instagramu. Poseduje i zanimljiv alat koji može da se fokusira na jedan deo slike, a idući ka krajevima da je lagano zamućuje. I omogućava kreiranje kolaža.

I naravno, program koji je potpuno besplatan, ali je zbog svojih svojstava u rangu Fotošopa i Premijera, je GIMP. Malo je nezgodan u početku zato što je interfejs modularno orjentisan, ali kada se jednom naviknete na njega, shvatićete koliko vam zapravo i odgovara. Ovaj editor baš i nije najjednostavniji za učenje, ali uz malo upornosti i volje, počećete da radite u njemu kao pravi profesionalac, zato što ovaj program i poseduje sve ono što bi grafički dizajner samo mogao da poželi, od lejera, podešavanja, maski, boja, svetla do podržavanja skriptova i plaginova koji jako puno olakšavaju posao ako radite sa više slika istovremeno.

Marketinški stručnjaci za vaše online kampanje

U slučaju da se odlučite da na Internetu pokrenete kampanju sakupljanja novca za realizaciju svoje poslovne ideje, neće proći puno vremena, a vi ćete shvatiti da ne možete i ne umete sami da izvedete ovaj postupak (mini lån). Budite svesni da većina ljudi i kompanija, bez obzira na činjenicu koliko male ili velike svote novca potražuju, zapošljavaju IT marketinške agencije i pored ove činjenice tek trećina projekata uspe da dostigne svoj finansijski cilj.

Sistem naplate

Bez obzira da li ćete angažovati takozvanu PR “crowdfunding” agenciju ili “crowdfunding” konsultanta ili eksperta, kako još vole da se nazivaju, moraćete ovu uslugu i da platite. Naravno da bi najpoštenije bilo da agencija ili osoba uzmu procenat od prikupljenih sredstava, te na ovaj način budu stimulisani da privuku što više finansijera ili u slengu “bekera”, ali teško da ćete pronaći toliko sigurne i poštene ljude. Svako želi da se osiura da zaradi bez obzira na uspeh vaše kampanje P247 DK.

Naplata kreiranja marketinškog nastupa može da ide po satu i kao fiksna cena celog projekta. Ovo može da zvuči lepo samo u početku, ali shvatićete da se u toku izvršenja projekta javljaju nenadani dodatni troškovi koji mogu više da vas koštaju od potrebnih sredstava za prikupljanje. Zatim postoji naplata po procentu, što je ekstremno retka varijanta ili su u pitanju hrabri, ali istovremeno i apsolutni početnici koji moraju da se dokažu među iskusnim lavovima online tržišta. I naravno, postoji hibridni model koji je i najčešći, gde ćete agenciji morati da platite početni deo plus procenat od prikupljenog novca. Ove usluge idu od par stotina dolara za celu kampanju do više od 3000$ i procente koji se kreću od 2,5 do 10%. Vodite računa, čitajte agencijski ugovor vrlo pažljivo i pre no što išta potpišete pitajte za sve nedovoljno jasne detalje.

Šta dobijate

Isto tako prilikom preliminarnog razgovora sa agencijom i potpisivanja ugovora, detaljno utvrdite kako će marketinška kampanja da izgleda i ko će sve tačno da učestvuje u njoj. Veliki deo ovakvih kampanja se radi na Fejsbuku preko plaćenih oglasa, i u slučaju da agencija angažuje frilensera koji suštinski pojma nema šta radi, već piše i postuje svoje suvoparne tekstove na ovoj i drugim društvenim mrežama, a vi za to vreme plaćate reklamiranje plus njegovo angažovanje, to se zovu bačene pare. I tada je bolje da sami radite ovaj deo posla i imate potpunu kontrolu nad tim delom troškova.

Generalno gledano, vama marketinška “crowdfunding” ili sakupljačka, kako bi mi rekli, agencija treba samo zarad sakupljanja e-mail adresa valjanih bekera, usmeravanja prometa na društvenim mrežama i privlačenja pažnje novinara ili blogera koji pišu i najbolji su u vašoj oblasti poslovanja, kako bi pisali upravo o vama i na taj način vam kreirali publiku.

Zato pre no što angažujete bilo koga i za bilo koju svotu novca, pročitajte što više tekstova i reakcija ljudi koji su te usluge koristili ranije i tek pošto ste se naoružali proverenim podacima počnite da kontaktirae agencije i pregovarate sa njima. Setite se da ovaj posao radite za svoju firmu, sopstveni startup i da nemate postora da se luksuzirate ni sa svojim ni sa tuđim novcem.

Internet kao alat za kreiranje javnog mnjenja

Pre otprilike dve godine u javnost su procureli podaci o takozvanim „50c“ aktivistima u Kini koji oblikuju javno mnjenje za potrebe državnog aparata tako što godišnje proizvedu, to jest napišu preko 400 miliona objava koristeći društvene mreže. Sam naziv „50c“ dolazi od činjenice da je osoba plaćena 50 centi za svaku svoju objavu. Ali iako su podaci navodno stigli sa Stendforda, Harvarda i Univerziteta u Kaliforniji, oni se nisu ticali oblikovanja mišljenja preko Interneta u matičnoj državi, već su se skoncentrisali na državu koja im je tokom poslednje decenije postala najveći konkurent u svim segmentima postojanja.

I mada su predviđanja bila da se ovim poslom bave siromašne ili nezaposle osobe, istraživanje je pokazalo da su „50c“ aktivisti ili stranka, kako ih još nazivaju, u stvari državni službenici koji na ovaj način dopunski zarađuju. Njihovi komentari ili samostalne objave se generalno tiču veličanja sopstvene države i propagiranja patriotizma, podrugljivog stava prema ostalim državama, pohvalama upućenim državnom aparatu i skretanju glavne teme ukoliko se tiče kritika tog istog aparata. Stvar koja zaista čudi u vezi ovog istraživanja je iznenađenje ljudi koji su se bavili ovom temom.

Države mahom angažuju „svoje ljude“ za oblikovanje javnog mjenja od samih svojih početaka i za ovaj proces agitovanja uvek se koriste najefektnija sredstva. U dvadeset i prvom veku to jeste Internet i snaga društvenih medija. U Srbiji se „50c“ ljudi pogrdno nazivaju botovima i oni rade ili iz državnih kancelarija ili preko svojih političkih stranaka pokušavajući da dodatno zarade ili se pokažu kao podoban kadar za kasnije zapošljavanje. Sasvim je u redu činjenica da nisu svi sposobni da pokrenu privatan biznis bilo da je on ili off line, i da neki umeju da pišu za druge. Samo pogrdno odnošenje prema botovima neće rešiti problem manipulacije nad stanovništvom, jer će manipulacija postojati uvek.

Pored ovakvih unutrašnjih tipova manipulisanja stavovima javnosti, naravno da postoje i globalni nastupi. Nekoliko meseci ranije sam Mark Cukerberg je objavio da će društvena mreža Fejsbuk uvesti cenzuru za lažne vesti, što je generalno gledano pozitivna ideja. Ali, ovo je odmah protumačeno u smislu da će samo velike medijske kuće moći da plasiraju svoja obaveštenja, a znamo da ovi medijski moguli stoje pod direktnom upravom svojih vlasnika, koji su opet tesno povezani sa političarima; dok će nezavisne medijske kuće ili pojedinci momentalno biti cenzurisani, bez obzira da li je vest koju oni donose proverena ili ne.

Previđanje ide u pravcu da će se ova bitka za istinite ili lažne, velike ili male, državne ili nezavisne vesti svakako nastaviti i dalje, ali isto tako sada polako postajemo svesni prave snage Interneta, gde jedan čovek može da povuče hiljade drugih za sobom i pokrene sasvim nov projekat, zaradi ogroman novac, angažuje armiju nepoznatih ljudi ili samo natera svoj komšiluk da se okupe određenog dana i pomognu nekom beskućniku ili napuštenoj životinji.

Nema velikih ili malih poduhvata, niti je uputno podrugljivo se odnositi prema ljudima koji su za ili protiv nekog režima. Korisnije je proučiti nove mehanizme upravljanja javnošću preko Interneta i brzine prenošenja informacija i svakako ih iskoristiti u sopstvenu korist.

Pročitajte više ovdje.

Budućnost Interneta

Od samih početaka Interneta tamo negde ranih devedesetih pa sve do današnjih dana, postali smo svedoci promene trendova i u ovoj oblasti, i kako je od obrazovnog i zabavnog pomagala postao osnovni način ozbiljnih prihoda hiljadama ljudi. Trendovi u poslovanju se menjaju, kao i u svim drugim oblastima ljudskog života, te tako smo mogli da gledamo kako je posle prvog buma, pa gašenja takozvanih dotkom kompanija credite rapide online, Internet postao poligon za vrlo velike poduhvate i ozbiljne i stabilne firme.

Jedna od takvih firmi je i Ali Baba grupa čuvenog kineskog magnata Džeka Maa. Ova kompanije je počela kao preduzetnički poduhvat nekolicine ljudi, a sa težnjom da spoji male biznise i olakša im komunikaciju i ugovaranje poslova. Sam Džek Ma ističe kako mu je bilo jako teško da prikupi početni kapital, kako bi uopšte ostvario ovu ideju, u koju niko iz njegove blizine nije ni verovao. Dve decenije kasnije Ali Baba je svetski gigant i nebrojene firme zasnivaju sve svoje kupoprodajne poslove preko ove ogromne platforme. Nešto što je trebalo da služi samo kao pomoć preduzetnicima preraslo je zaista najveću svetsku Internet firmu ustoličenu na hiljadama malih kompanija.

Džek Ma uvek jasno ističe da ako želite da se stvarno puno obogatite potrebno je da služite ostalima, što i jeste osnovna istina svakog biznisa. Gledajte druge pažljivo, uočavajte šta je to što im je potrebno i prodajte im rešenje problema. Nekih dvadesetak godina ranije osnovno rešenje mnogih problema se nalazilo u informacionim tehnologijama. Ljudima su bile potrebne valjano razrađene baze podataka, programi laki za upravljanje procesima proizvodnje ili komunikacije i mnoštvo pratećih gadžeta. Ali trendovi se menjaju i u ovoj industriji.

Po rečima Džeka Ma budućnost sledećih tridesetak godina neće ležati u IT sektoru, već u takozvanom DT-u. DT je, kako ga je on sam nazvao, Data Transfer ili transport podataka. Internet je prepunjen poslovma i ljudima koji se bave isključivo programiranjima. Upravo se dešava zasićenje u ovoj oblasti rada i ako neko želi zaista da se jako puno obogati, potrebno je da se okrene od monitora i pogleda u realni svet oko sebe. Radeći neki posao offline sada se otvaraju nebrojene mogućnosti, gde će se Internet i IT ponovo pojaviti, ali ovog puta samo u svojstvu podrške.

Tako, na primer, jedna domaćica inovativnim pristupom pravljenju kolača može da se preko Interneta poveže sa osobom koja na bolji i lepši način može da dizajnira ambalažu za njene proizvode i trećom osobom ili kompanijom koja će ih distribuirati po gradu. Korišćenjem samo društvenih medija, bez ikakve potrebe za zvaničnim vebsajtom, niti profesionalnom email adresom, ova domaćica sada može svojim kvalitetom i probojnim idejama za par meseci da osvoji tržište celog grada i počne da širi svoj posao na državu, a u drugoj godini poslovanja i da pređe granice sopstvene države.

Ovakvo brzo i lako širenje biznisa je bilo nezamislivo pre pojave Interneta, a sada je imperativ ako želite iole ozbiljno da poslujete. Međutim, veće šanse za bogaćenje su pred vama ukoliko prozvodite realni fizički proizvod, bez obzira da li je u pitanju hrana, delovi za kamione ili avione credit urgent, nego da se samo bavite programiranjem i dizajniranjem sajtova. Vremena se menjaju, menjaju se i pravila, i zato se prilagodite ako želite da trajete.

Internetski bonton

Naravno da ste dobro pročitali naslov, zato što je Internet svetska mreža, a kao što smo i bili vaspitavani od malena da se u društvu treba ponašati uljudno, ovo zlatno pravilo itekako važi i za sve online korisnike pikalaina. Prvo treba da shvatite da postoje privatna i javna pravila, i da vam ona prvenstveno služe kako bi komunikacija svima bila lakša, ali isto tako i da vas lično valjano zaštite.

Takozvano “privatno” ili lično ponašanje se odnosi na vašu interakciju sa ostalim korisnicima svetske mreže. U slučaju da ste prisutni na društvenim mrežama prva stvar koju morate da naučite je mera svog prisustva. Početnici na Fejsbuku ili Instagramu obično previše komentarišu, što ponekada može da im da osećaj važnosti i mogućnosti da utiču na neka bitna socijalna dešavanja. Međutim, najčešće su mač sa dve oštrice i posle nekog vremena niko ih više ne uzima za ozbiljno.

Veći “staž” na društvenim mrežama, stalno prisustvo, ono što bi se kod nas reklo “u svakoj čorbi mirođija” najčešće daje utisak da osoba nema svoj privatan život, ne bavi se nekim unosnijim ili odgovornim zanimanjem, i svakako da je povodljiva u slučaju da ne propušta da ispod bilo kog statusa ili fotografije ubaci i svoje viđenje stvari, društvene pravde ili kosmoloških principa.

U slučaju da vodite svoj blog ili video kanal budite svesni da promet na njemu diktira i vašu interakciju sa sledbenicima. Ako imate jedan, dva ili pet komentara sasvim je lepo da kratko, i podrazumeva se, uljudno odgovorite na svaki. I to je to. U slučaju da imate dvadeset komentara, a vaša očekivana reakacija bi recimo trebalo da bude sažeto i lepo “hvala”, tada je najbolje da sačekate da se komentari skupe pa da im grupno jednom ili dvaput odgovorite svima zajedno na ovaj način.

U slučaju da se pojavi bezobrazan komentar slobodno ga obrišite i nemojte se premišljati oko toga uopšte. Veliki broj pregleda sigurno sa sobom nosi određen broj obožavalaca, ali i hejtera. Nemojte da vas ovi prvi previše ponesu, niti ovi drugi previše unize. Fokusirajte se na suštinu svog projekta i uvek, ali uvek budite pristojni.

Spoljašnje” ponašanje se odnosi na vašu sigurnost u slučaju da morate da koristite javne kompjutere po bibliotekama, aerodromima, državnim ustanovama ili kafićima. Gledajte da nikako, ali zaista nikako ne koristite svoju fleš memoriju u tim situacijama, jer su virusi zagarantovana stvar u tim slučajevima.

Ako ulazite u svoj email nalog ili bilo koji drugi privatni ili poslovni profil naučite se da obavezno kliknete na dugme za odjavu, jer nije dovoljno samo zatvoriti stranicu pretraživača. Mnogi sajtovi i web servisi čuvaju korisničko ime i lozinku, tako da je odjavljivanje neophodan korak.

I kao što u kafiću nećete ostaviti svoje piće bez nadzora, isto tako nemojte da se udaljite od računara zato što treba da skoknete do toaleta ili pronađete kelnera. Čim shvatite da ćete morati da odete makar i na minut, odjavite se i pozatvarajte prozore računara koroton pikavippi. A ista pravila se odnose na osobe koje vam se odjednom motaju iza leđa. I zbog ovoga gledajte da nikada ne prebacujete zaista poverljive informacije preko javnih računara.

Isto tako prilikom odjavljivanja potrebno je izbrisati opciju čuvanja lozinki tako što ćete obrisati kolačiće i keš memoriju. Neki pretraživači omogućuju i uključivanje priovatnog moda istovremenim pritiskanjem na Ctrl, Shift i P, ali se nemojte previše pouzdati u ovu opciju.

Startup kampanje na Internetu

Ukoliko želite da pokrenete svoj biznis, znate tačno šta je potrebno da se vaša poslovna ideja izvede do kraja i apsolutno vam je jasno koji su to kvaliteti vašeg proizvoda prestamos rapidos ili usluga i tačno koje probleme mogu da reše, a nemate novca za pokretanje posla, tada su kampanje za prikupljanje novca na Internetu prava stvar za vas.

Kickstarter i Indiegogo

Naravno da je moguće dobiti novac od potpunih stranaca širom sveta, ali nemojte se zavaravati da ćete ga dobiti tek tako. Potrebno je da opravdate svoju poslovnu ideju i nagradite ljude koji su donirali, a u ovim takozvanim „crowdfunding“ ili „fundraising“ kampanjama te osobe se nazivaju „backers“ ili bekeri, oni koji vam bukvalno čuvaju leđa dok ne konkretizujete svoju ideju na tržištu.

Postoji više svetski poznatih Internet platformi za startup tipove poslova, ali ovde će se spomenuti samo dve. Prva je Kickstarter gde je potrebno da sakupite celokupnu traženu sumu u toku zadatog roka prikupljanja da bi bili isplaćeni. U slučaju da recimo tražite 5 000 $ i da je vaš rok za prikupljanje 2 meseca, a uspeli ste da sakupite 4 500$ po isteku tog roka, novac nije vaš. Morate preći graničnu liniju kako bi kampanja uspela (sistem „sve ili ništa“) i tada računajte da će vam platforma uzeti 5% za sopstvene troškove i naravno računajte na više od 3% troška za novčanu transakciju na vaš online račun.

Troškovi su skoro isti za obe platforme, s tim da Indiegogo radi preko PayPal i Stripe sistema, tako da je to ljudima sa Balkana daleko lakše za prenos novca, jer Kickstarter ima ugovor samo sa Stripe partnerom. U slučaju da je kampanja pokrenuta na Indigogo platformi koliko god sredstava da sakupite pripadaju samo vama i vašem projektu, i ne zaboravite, uz obavezne troškove. Što se ostalih razlika tiče Kickstarter je namenjen kreativnijim tipovima projekta, dok kod Indigogo sve može da prođe, ali su za razliku od svog konkurenta daleko slabije pokriveni društvenim medijima.

Suština kampanje prikupljanja novca

Sigurno je da vam niko tek tako neće uplatiti novac koliko god vaša ideja bila fenomenalna i probojna na tržištu. Pre toga je potrebno da valjano pripremite teren i strateški dočekate svoje bekere. Generalno svaka kampanja se priprema 3 do 6 meseci unapred i to tako što se o ideji i proizvodu piše i objavljuju dobro marketinški koncipirani postovi na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru, blogovima i ostalim relevantnim mestima. Potrebno je da zainteresujete što više ljudi i ako ste sposobni, da prikupite njihove email adrese, što će vam kasnije poslužiti za najavu i poziv za finansiranje.

Takođe, koliko god mislite da niste fotogenični ili ne umete da ubedljivo govorite, potrebno je snimite kratak, par minuta kratak, video gde gledate direktno u kameru kao da gledate u oči svojih bekera i koncizno i još bolje zabavno, ako umete, objasnite šta je vaša ideja, šta želite da postignete njom, koje ćete probleme rešiti i za šta će tačno da ode novac. Gledajte da tražite zaista najminimalniju sumu za pokretanje posla, jer ljudi možda mogu da budu darežljivi prema strancima, ali svakako nisu glupi.

Rokovi za prikupljanje sredstava idu od mesec dana do tri meseca, ali su najbolje one kampanje koje su najkraće. I shvatite da nema „nešto za ništa“. Morate svojim bekerima obećati nagrade, koje ćete i ispuniti po završetku kampanje, tako što ćete im poslati svoj proizvod ili nešto što je u vezi sa njim, a prati visinu donacije. Budite svesni da zapravo dobijate zajam “prestamos en linea sin buro” u zamenu za nešto i da će vama ova transakcija pomoći da pokrenete posao, a beker će dobiti zadovoljavajuću nagradu u vidu proizvoda koji je unapred platio.

Snaga bloga

Desetak godina ranije blogovi su bili najveće iznenađenje Interneta kiirlaenud. Odjednom su ih svi pisali i redom su se čitali sa interesovanjem i obaveznim komentarima. I ako to još uvek ne znate, blogovi su nizovi postova ili članaka, često u formi dnevnika, koji su postavljeni na Internetu na nekoj blogerskoj platformi, mada mogu da postoje i unutar zvaničnog sajta.

Mnogi blogovi su u to doba doživeli planetarnu slavu, kao na primer Juno. Ovaj blog je pod imenom mlade devojke iz Amerike pisala je vrlo literarno nadarena osoba, jer blog je sasvim dozvoljeno kreirati potpuno anonimno, i zahvaljući priči koja se razvijala tokom meseci o njenoj maloletničkoj trudnoći i situacijama u kojima se nalazila, privukao je milionsku publiku, a sledeće godine po toj istoj priči snimljen je i vrlo uspešan i gledan film.

Mnoge osobe otvoreno ili javno počele su da pišu o političkim ili socijalnim temama i izgradile svoj kredibilitet na ovaj način. Za njima su se pojavili blogovi namenjeni kulinarstvu i doneli novi talas ranije sasvim anonimnih domaćica koje od tog trenutka postaju stručnjaci i sa kojima vrhunski svetski kuvari sjajno sarađuju. To je bio i pravi trenutak da blogovi počnu da emituju reklame, uz obavezne sponzorisane postove u kojima se naglašava korist promovisanog proizvoda.

Neki blogovi iz oblasti životnog stila ili putovanja su mogli i još uvek mogu da svojim vlasnicima donesu vrlo lepe prihode, tako da sam čin blogovanja u stvari postaje njihov redovan posao, kao da su novinari na primer, što u neku ruku i jesu.

Međutim, preseljenjem velikog broja blogera na video tip izveštavanja, koji je postao popularan kada je Gugl preuzeo YouTube kanal, kao da je ovaj tip javnog predstavljanja po malo izgubio na svojoj snazi. Sada je skoro svako mogao da napravi bilo kakav tip kratkog video prikaza i da tu na lakši način predstavi kako se recimo ispravno šminkati, napraviti tortu, popraviti česmu u kupatilu ili sistem paljenja u automobilu, do onih ozbiljnih tema kao što su gradnja kuće, uspešno poslovanje i lečenje. Sa druge strane, sami bloovi su počeli da se bukvalno „odrađuju“ tako što se u njih postavljao prizeman ili samo reklamni tekst sa previše oglasa. Korisnici su prosto izgubili interesovanje sa padom kvaliteta i prešli na druge društvene mreže kao što su Instagram, Tviter ili Fejsbuk, gde se dubina i širina izlaganja ni ne očekuju od autora postova.

Ali nemojte se zavaravati. U moru sadržaja koji se konstantno objavljuje svuda po Internetu još uvek nema dovoljno kvalitetnih informacija ili je do njih jako teško stići. Ukoliko umete da se pravilno i kreativno izražavate vezano za svoj posao, ili imate novca da angažujete nekog drugog da to radi za vas, blog može da bude savršen alat za promociju i predstavljanje vas ili vaših proizvoda i usluga. U svakom trenutku milioni ljudi traže upravo ono što vi nudite i zaista im neće biti teško da nekoliko minuta čitaju ono što imate da im saopštite i još bolje, uz tekst pogledaju i ponuđeni video, ali jedino pod uslovom da nudite pravu stvar. Kvalitet je vaš zajam sms laen za uspeh u poslovanju i samo on će garantovati da ćete se podići iznad svih ostalih online popularnih ličnosti koje rade u istom domenu.

Internet i računari za starije generacije

Mi ostarimo zapravo u onim trenucima kada se predamo i odbijemo da budemo u toku sa novostima vezanim za tehnologiju ili bilo koju formu umetnost. I ovo se danas najviše ogleda na polju računarskih dostignuća. A razmislite samo koliko bi dobrobiti moglo da donese i našim najbližima koji su u starijim godinama.

Previše dugmića

Prvi problem sa kojim se susrećete prilikom upoznavanja starije osobe sa nekim novim tipom telefona, tableta ili bilo kog elektronskog uređaja, je da mora da se poštuje procedura uključivanja, pretrage i isključivanja. Ranijim generacijama se čini dosta komplikovano da sve ovo isprate i mnogi zato odustanu na samom početku. Ali ako imate dovoljno strpljenja da im objasnite na nekom realnom primeru kako to izgleda, možda ćete ih privoleti da pokušaju ponovo. Najlakše poređenje je sa ulaskom u stan. Da bi otključali vrata potrebno je izvaditi ključ iz džepa, staviti ga u pravi prorez brave i okrenuti. Zatim se povuče kvaka i vrata su otvorena. Ovo je uobičajena stvar i niko od nas ne razmišlja o redosledu ovih operacija, već ih izvodi nesvesno. Isto tako uključivanje telefona ili računara zahteva da kliknemo na jedno dugme, zatim da podignemo program, upišemo ili pogledamo to što nas zanima, pa isključimo program, a za njim i uređaj.

Ovo je način na koji se starije osobe lakše uvode u svet elektronike i jednom kada nauče ove „ritualne“ radnje neće biti daljih problema. Od njih se svakako ne očekuje da moraju da vladaju programskim jezicima, osim ako ih to posebno ne zanima, ali je vrlo korisno da vaša baka ili deka znaju da uključe računar ili tablet i pokrenu Skajp ili Vajber kako bi mogli da komuniciraju sa vama i kada ste razdvojeni.

Novi svet komunikacije

Starijim osobama ne treba usađivati strah od novotarija generalizovanjem karakteristika Interneta i novih tehnologija. Njih suštinski zanima kako to može konkretno da im služi i u tu svrhu sasvim lepo možete da ih podučite kako da koriste YouTube kanal i gledaju svoje omiljene serije, dokumentarce ili muzičke klipove zvezda njihovog doba. Fejsbuk profil može da im služi za komunikaciju sa ljudima sličnog interesovanja, a blogovi posvećeni kuvanju, pecanju, „uradi sam“ kreacijama i popravkama će ih sigurno još više zainteresovati.

Što se najstarijih generacija tiče, a to su oni koji nisu više sposobni da nešto rade ili se čak kreću, i često su smešteni po staračkim domovima, njima jako puno znači da mogu da porazgovaraju i još više, da vide svoju decu i unuke koji žive negde u dalekom svetu. Zato bi starački domovi ili dnevni boravci za starije trebalo da uvedu obaveznu Internet konekciju i omoguće preko mnogobrojnih platformi jednostavan kontakt svojih korisnika usluga sa njihovim porodicama.

U slučaju da pokrećete svoj biznis koji je vezan za starije generacije uvek treba da imate na umu i ovu ideju, jer je bliskost sa porodicom, makar i online, najvažnija usamljenoj osobi. Međutim, nemojte praviti grešku da ovu uslugu ponudite prvo starijoj osobi, jer ona možda ne razume celokupnu ideju, već pronađite njenu porodicu ili rođake i sa njima se dogovorite kako ovaj kontakt treba da izgleda i koliko ćete često dolaziti u posetu staračkom domu i počinjati online razgovore.

Deca i Internet

Internet i računari su odavno postali naša svakodnevnica i nema svrhe boriti se protiv njihovog uticaja. Međutim, svaka moć, pa i ova računarska, može da postane ogromna destruktivna sila ukoliko se ne usmeri na pravi način. A deca su naša najranjivija kategorija korisnika i upravo na njih treba obratiti posebnu pažnju.

Nije suštinski problem u tome što svoje dete ne možete da odlepite od računara, telefona ili bilo kog „aj“ ili „boks“ tipa uređaja, potrebno je da ste svesni činjenice da dete treba od samog početka vaspitavati i usmeravati u pravcu zdravog života i zdravog razmišljanja kako bi bilo sposobno da napravi razliku između valjane zabave i edukacije, i sa druge strane, čistog gubljenja vremena.

Nema potrebe da detetu zabranjujete igranje kompjuterskih igrica ako to rade sva ostala deca u okruženju. Time ćete samo postići da se baš vaše dete oseća odbačeno od strane svojih vršnjaka. Međutim, ako počnete vaspitanje, pa i ovo elektronsko, na vreme, igranje igrica neće postati opsesija već samo jedan od mnogobrojinih tipova zabave. A to će se desiti upravo zato što je dete već ranije naučeno da redovno sa svojim roditeljima ili prijateljima provodi vreme u prirodi, zatim radeći kućne i naravno kreativne poslove. Računar ili telefon neće biti ceo njegov svet, kada zna da postoji toliko mnogo interesantnijih načina zabave.

Ovo načelo važi i za puštanje crtanih i dečijih filmova, koji ne treba da budu potpuna zamena za čitanje knjiga. A čitanje knjiga treba da počne od najranijih dana tako što će roditelj pričicama ili bajkama uspavljivati dete umesto televizora.

Sa početkom školovanja i malo starijim uzrastom deca ulaze i u svet društvenih medija na Internetu ili preko app-a na telefonima. Ovo je idealno vreme da ih upozorite da postoje brojne opasnosti i da mogu da postoje i ljudi, veliki i mali, koji im ne žele dobro. Budete li im branili da se registruju na Fejsbuku, oni će to uraditi i bez vašeg znanja. Zato je bolje da odobrite ovu ideju, ali da imate pravo da pogledate profil svog deteta i spisak njegovih prijatelja. A odmah na početku otvoreno upozorite dete da ne prihvata zahteve za prijateljstvo od starijih osoba, i uopšte bilo koga ako ga lično ne zna iz realnog sveta.

Pošto je vršnjačko maltretiranje preko društvenih mreža postalo često, takođe je potrebno da izgrađujete samopouzdanje kod svog deteta time što ćete ga telesno jačati boravkom u prirodi, a duhovno i intelektualno ga razvijati u smislu da samo rešava svoje probleme, bori se za svoju poziciju u društvu i ima logičan tok misli.

Vaša porodica je uporište vašoj deci, i ako ona funkcioniše kao zaštićena teritorija gde dete može da se poveri i isplače svoju muku, nećete imati probleme sa njegovim nastupom na društvenim mrežama. Uvek će postojati deca koja će objavljivati opscene fotografije, golotinju ili bilo koji tip bezobraznog sadržaja, ali uz dovoljno ljubavi koja stiže iz porodice, vaše dete će se ponašati primereno svojim godinama i vaspitanju, i zaštitiće i sebe i vas upravo onim što ste uložili u njega, a to je vaša pažnja, ljubav i vođstvo.

Najjeftiniji vebsajt na tržištu

Koliko puta ste samo do sada mogli da slušate priče o tome kako je vebsajt najvažniji marketinški alat koji je potreban upravo za vaš biznis, i kako će samo postojanje sajta jako olakšati poslovanje, ali isto tako bili ste suočeni sa ogromnim cenama izrade i održavanja ovog poslovnog alata. Zato je najbolje da znate da je istina tu negde u sredini.

Da li vam je uopšte potreban vebsajt?

Postoji toliko mnogo besplatnih i efektivnijih načina plasiranja svojih usluga i proizvoda od proste egzistencije jednog sajta. Jedan od najboljih, a po želji i besplatnih, marketinških alata je stranica na Fejsbuku. Za njom ide postovanje slika na Instagramu, a zatim Tviter i mnogi drugi primeri platformi orjentisanih ka mnogobrojnim korisnicima.

Pored toga ako su valjano pisani i blogovi imaju ogromnu snagu da privuku pravi tip prometa i mušterija. Najpoznatije blogerske platforme su WordPress i Blogger, koji je direktno vezan za Gugl pretraživač. Nekada davno blogovi su se plasirali niže od običnih sajtova, ali otkako je pre šest godina Gugl promenio svoj algoritam i shvatio da blogovi mogu da pruže daleko kvalitetnije informacije, njihovo rangiranje prilikom pretrage ključnih termina je izbilo u sam vrh.

Budite svesni da blog nije isto što i sajt, ali da blog može da bude i mnogo više od sajta. On je besplatan za pokretanje, lako ga je ažurirati i postavljati po njemu kontakt informacije. Ako svoj posao valjano znate za vrlo kratko vreme možete da se pokažete kao ekspert i privučete veliki broj potencijalnih mušterija bez imalo uloženog novca u ovaj tip marketinga.

Jeftin sajt

U slučaju da imate veliku firmu, zarađujete dobro i nemate vremena da gubite učeći novitete vezane za Internet, vaše je samo da izaberete firmu koja će vam kreirati i održavati sajt. Ovo zadovoljstvo može a košta od 100 do 500 evra u zavisnosti od tipa sajta koji želite, a zatim redovno održavanje može da košta od 100 do 2000 evra godišnje.

Međutim, ako novca nemate jer tek startujete, i znate da ćete sami bolje da kreirate svoj sadržaj od nekog sa strane, tada vam na raspolaganju stoji sledeća opcija. Najbolje je otvoriti blog, izabrati neki od ponuđenih templejta kako taj blog treba da izgleda ili preuzeti besplatan neki moderniji templejt i uvesti ga u blog. Za ovo postoje nebrojeni tutorijali što na samoj bloger platformi, što na YouTube kanalu. Pošto vaš blog sada izgleda tačno kako ste zamišljali postavite osnovne strane kao što je ona sa kontakt informacijama i osnovnim karakteristikama proizvoda, a zatim u određenom ritmu pišite i objavljujte postove vezane za vaš tip proizvodnje.

Da bi registrovali pravo ime domena svoje firme, pošto sada, na primer, stoji „naziv-vaše-firme.blogspot.com“, a vi želite da stoji „naziv-vaše-firme.com“ potrebno je da odete na neki od sajtova koji se bave registracijom. Ima ih više i ovde će se spomenuti samo GoDaddy.com. Tu proverite da li je ovaj tip naziva na raspolaganju i za recimo 32$ registrovaćete ime svog sajta na cele dve godine. I to je bukvalno jedini trošak koji imate. Zatim je potrebno da određene parametre sa bloga prosto prekopirate u registracionu prijavu vašeg domena, a za to postoji više tutorijala, i za pola sata vaš sajt će početi da postoji. Ovaj sajt biće moderan, lep i ispunjen baš onakvim sadržajem kakvim ste ga i zamišljali, a što je najvažnije biće vrlo jeftin.