Najjeftiniji vebsajt na tržištu

Koliko puta ste samo do sada mogli da slušate priče o tome kako je vebsajt najvažniji marketinški alat koji je potreban upravo za vaš biznis, i kako će samo postojanje sajta jako olakšati poslovanje, ali isto tako bili ste suočeni sa ogromnim cenama izrade i održavanja ovog poslovnog alata. Zato je najbolje da znate da je istina tu negde u sredini.

Da li vam je uopšte potreban vebsajt?

Postoji toliko mnogo besplatnih i efektivnijih načina plasiranja svojih usluga i proizvoda od proste egzistencije jednog sajta. Jedan od najboljih, a po želji i besplatnih, marketinških alata je stranica na Fejsbuku. Za njom ide postovanje slika na Instagramu, a zatim Tviter i mnogi drugi primeri platformi orjentisanih ka mnogobrojnim korisnicima.

Pored toga ako su valjano pisani i blogovi imaju ogromnu snagu da privuku pravi tip prometa i mušterija. Najpoznatije blogerske platforme su WordPress i Blogger, koji je direktno vezan za Gugl pretraživač. Nekada davno blogovi su se plasirali niže od običnih sajtova, ali otkako je pre šest godina Gugl promenio svoj algoritam i shvatio da blogovi mogu da pruže daleko kvalitetnije informacije, njihovo rangiranje prilikom pretrage ključnih termina je izbilo u sam vrh.

Budite svesni da blog nije isto što i sajt, ali da blog može da bude i mnogo više od sajta. On je besplatan za pokretanje, lako ga je ažurirati i postavljati po njemu kontakt informacije. Ako svoj posao valjano znate za vrlo kratko vreme možete da se pokažete kao ekspert i privučete veliki broj potencijalnih mušterija bez imalo uloženog novca u ovaj tip marketinga.

Jeftin sajt

U slučaju da imate veliku firmu, zarađujete dobro i nemate vremena da gubite učeći novitete vezane za Internet, vaše je samo da izaberete firmu koja će vam kreirati i održavati sajt. Ovo zadovoljstvo može a košta od 100 do 500 evra u zavisnosti od tipa sajta koji želite, a zatim redovno održavanje može da košta od 100 do 2000 evra godišnje.

Međutim, ako novca nemate jer tek startujete, i znate da ćete sami bolje da kreirate svoj sadržaj od nekog sa strane, tada vam na raspolaganju stoji sledeća opcija. Najbolje je otvoriti blog, izabrati neki od ponuđenih templejta kako taj blog treba da izgleda ili preuzeti besplatan neki moderniji templejt i uvesti ga u blog. Za ovo postoje nebrojeni tutorijali što na samoj bloger platformi, što na YouTube kanalu. Pošto vaš blog sada izgleda tačno kako ste zamišljali postavite osnovne strane kao što je ona sa kontakt informacijama i osnovnim karakteristikama proizvoda, a zatim u određenom ritmu pišite i objavljujte postove vezane za vaš tip proizvodnje.

Da bi registrovali pravo ime domena svoje firme, pošto sada, na primer, stoji „naziv-vaše-firme.blogspot.com“, a vi želite da stoji „naziv-vaše-firme.com“ potrebno je da odete na neki od sajtova koji se bave registracijom. Ima ih više i ovde će se spomenuti samo GoDaddy.com. Tu proverite da li je ovaj tip naziva na raspolaganju i za recimo 32$ registrovaćete ime svog sajta na cele dve godine. I to je bukvalno jedini trošak koji imate. Zatim je potrebno da određene parametre sa bloga prosto prekopirate u registracionu prijavu vašeg domena, a za to postoji više tutorijala, i za pola sata vaš sajt će početi da postoji. Ovaj sajt biće moderan, lep i ispunjen baš onakvim sadržajem kakvim ste ga i zamišljali, a što je najvažnije biće vrlo jeftin.

Dobre i loše strane frilensinga

Ako već ozbiljno razmišljate o frilenserskoj karijeri koju možete da radite preko Interneta, potrebno je da se i bolje upoznate da uslovima koji vladaju na ovom tržištu, i na taj način na vreme organizujete i zaštitite od mogućih, i zaista čestih problema.

Sloboda frilensinga

Obavljanje ugovornih poslova preko Interneta ima jako puno dobrih strana. Prvo, apsolutno ne zavisite od radnog vremena i raspoloženja vašeg šefa ili ostatka tima. Ukoliko radite sami ceo posao pošteđeni ste i gubljenja živaca zbog tuđih kašnjenja i neodgovornosti. I do god je posao valjano pogođen što se tiče rokova i prihoda koji će vam doneti možete da uživate radeći i pokažete sve svoje talente.

Time što sami ugovarate svoje poslove na svetskom tržištu pošteđeni ste zahteva da budete u političkim ili prijateljskim vezama sa poslodavcima, što je na Balkanu, na žalost, još uvek primarni razlog zapošljavanja i kao što i vidimo ima dalekosežno katastrofalne posledice. Radeći za sebe sada ste potpuno slobodni da pokažete svoje prave kvalitete, koliko ste probojni i koliko umete da „prodate sebe“.

Naravno da je konkurencija ogromna, a pogotovo od one IT radne snage koja stiže iz azijskih zemalja, međutim balkanski ajtijevci, kako ih zovu, su se pokazali vrlo odgovornim, možda malo skupljim u odnosu na Aziju, ali daleko lakšim za saradnju, i ova kredibilnost ima određenu težinu kada konkurišete za radno mesto i može da vam omogući prolaz ka bolje plaćenim poslovima. I naravno, jednom kada uspostavite valjan poslovni odnos sa klijentom za kog radite posao, možete da se nadate da ćete biti angažovani ponovo, jer klijenti se generalno vezuju za ljude sa kojima su ranije uspešno sarađivali i ne žele da rizikuju sa nepoznatim osobama.

Robovanje frilensinga

Čim uđete u ove tipove poslova vrlo brzo ćete shvatiti da radno vreme ne postoji, što je dobro, ali isto tako, što je jako teško. Ujutru dok se drugi užurbano spremaju i trče ka firmama, vi ćete piti svoj čaj ili kafu i prosto meditirati ili prošetati, ili odvesti dete u zoološki vrt. To jeste sloboda. Međutim, isto tako od vas se očekuje da ste stalno na raspolaganju i u trenutku u kom vi imate grip i gorite u temperaturi, recimo, dobijete poziv od klijenta morate odgovoriti na njega i prihvatiti posao. Jer, ako to ne učinite vi ima ko hoće. Za vas takođe neće postojati slobodan vikend ili popodne. Radićete uvek dok ima posla, a kada ga nema jurišaćete u potrazi za njim.

Sa tim u vezi se javlja i standardni balkanski problem samopoštovanja. Mnogi poslovi se ugovaraju sa klijentima iz Amerike ili krajnjih delova Azije od kojih nas deli više vremenskih zona. I može da se desi da razgovarate uživo preko Skajpa, Gugl Hengovera ili bilo kog drugog programa koji omogućava da se u realnom vremenu čujete i vidite sa poslodavcem, ali da to realno vreme ne odgovara vama. Tako postoje brojni primeri naših ljudi koji u sred noći ustaju, oblače se i pripremaju za intervju. Nemojte to raditi, osim ako ne želite da od svog života napravite pakao. Uvek je moguće dogovoriti online susret u doba koje odgovara obema stranama, a na vama je da se naučite i poštujete sopstveno telo i prirodne ritmove.

Frilenserski poslovi

Verovatno ste do sada imali priliku da načujete da sve više ljudi sa područja Balkana zarađuje za život radeći preko Interneta, ali sve što ste mogli da nađete su sumnjivi i neisplativi poslovi iz oblasti MLM-a ili piramidalnih šema. A to naravno, niti može da donese pristojan prihod, niti se isplati da uopšte gubite vreme razmišljajući o svim mogućim preprekama, a zarad tog mizernog prihoda. Ipak neki ljudi puno rade i puno zarađuju, a ne zavise od radnog vremena i raspoloženja svog šefa.

Poslovi koji se odavno rade u svetu preko Interneta zaista polako dolaze i kod nas, i za ovu vrstu rada prvo je potrebno da se prijavite na neku od frilenserskih platformi. A najbolje na svetu jesu Upwork, Guru, Toptal, Craigslist, Freelancer, Peopleperhour, iFreelance i mnoge druge. Prilikom prijave biće potrebno da popunite svoje podatke i kreirate profil, a zatim da povežete nalog na frilenserskoj platformi sa svojom online platnom karticom. Ovde se za te svrhe najčešće otvaraju računi na Paypal-u ili Skrill-u, a ovaj prvi bankarski nalog je sada legalno povezan sa bankama u Srbiji, tako da svoj honorar možete preuzeti u devizama sasvim regularno. Vlasnici Skrill kartica se za sada dovijaju uzimajući novac preko bankomata, ali bi ubrzo trebalo da se reši i ovaj problem.

Pošto ste sada uredno registrovani možete pretražiti bazu ponuđenih poslova i odgovoriti svojim ponudama na njih. U slučaju ovakvih poslova nema nikakve potrebe da šaljete vaš CV, rezime ili eseje o svojim nekadašnjim angažovanjima. Poslodavac nema vremena da to čita, niti ga takvi detalji iole interesuju. Njega jedino zanima da se njegov posao uradi što brže, što bolje i naravno što jeftinije u najvećem broju slučajeva. Zato je bitno da svoju ponudu koncipirate tako da brzo privuče pažnju i ponudi rešenje problema. U slučajevim da se zahteva tačan tip zadatka možete na licu mesta izmisliti slično, ali ne isto rešenje i poslati ga sa svojom ponudom kao referencu, praktično kao posao koji ste ranije uradili. I isto tako, sasvim ste slobodni da izmislite svoj portfolio, ako ga već ne posedujete, kako bi poslodavci mogli bolje da se upoznaju sa vašim stilom rada.

Podrazumeva se da prepiska ide na engleskom jeziku i vodite računa da su gramatika i pravopis provereni pre no što kliknete na „send“ dugme. I apsolutno se nemojte plašiti u slučaju da niste front-end ili back-end developeri, programeri bilo kog tipa, web odnosno grafički dizajneri ili kreatori mobilnih aplikacija. Postoji jako puno poslova iz oblasti takozvanog „content“ pisanja, gde se od vas očekuje da savršeno vladate zadatim temama, zatim prevođenja, korekture eseja ili knjiga, kao i mnogih drugih tema, od onih ozbiljnih kao što su medicina i tehnologija, preko političkih analiza, sporta, astrologije i zabavnih autorskih tekstova.

Treba priznati da konkurencija jeste velika, ali ne i nepobediva. I da početnike mogu da vrebaju prevaranti, ali za ove svrhe i služi platforma preko koje radite. Mali deo ugovorene sume novca će otići web platformi, ali ćete u tom slučaju biti zaštićeni od svih mogućih oblika prevare od strane poslodavca. Na vama je samo još da pokušate i možda pronađete svoj pravi talenat baveći se ovakvim tipovima poslova.