Strategije za prikupljanje novca preko Interneta

Ukoliko imate neku ideju za koju ste sigurni da može da zainteresuje druge, reši im neke bitne probleme ili prosto samo ulepša život, a i to je nešto, a nemate svoj novac da počnete, tada su kampanje za skupljanje novca preko Interneta prava stvar za vas. Ove kampanje se nazivaju „crowdfunding“ i najpoznatiji sajtovi koji se njima bave su Kickstarter i Indiegogo.

Kickstarter je namenjen kreativnijim projektima i na njemu možete pronaći više ideja vezanih za digitalne proizvode ili umetnička dostignuća, dok na Indiegogo bukvalno sve može da prođe. Bitna razlika je i u tome što na ovom prvom morate skupiti ceo traženi iznos, jer ako ukupna donacija po isteku roka nije dostignuta izgubićete pravo da podignete manju sumu.

Postoje neka opšta pravila kako se izvodi kampanja za „crowdfunding“ i morate biti svesni činjenice da se marketinška priprema radi minimum 3 do 6 meseci pre početka same kampanje. Potrebno je da nastupite na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru, na primer, da vodite svoj sajt ili blog, i da preko tih medija prikupljate email adrese ljudi koji će kasnije biti zainteresovani da doniraju.

Kada kampanja jednom zvanično počne, a idealno vreme trajanja je mesec dana, tada je potrebno da izveštavate redovno svoje donatore o tome kako se ideja razvija dalje, za šta ćete tačno upotrebiti novac i naravno, ne zaboravite nagrade. Jer zaista, niko ne daje nešto za ništa. Donatorima morate obećati nešto što je njima bitno i recimo za manje donacije tipa 1$ sasvim je lepo izlistati ime osobe na svom sajtu. Za malo veće donacije idu i malo vrednije nagrade, kao što su nalepnice, majice, šolje ili bilo šta drugo što će se vama isplatiti kada uračunate troškove izrade, dostave i moguće carine.

Ukoliko kampanja služi da se konkretizuje neki proizvod tada jedno od vaših obećanja jeste i da većim donatorima dostavite upravo taj proizvod. I ovo obećanje ne smete zaboraviti po isteku roka i početku proizvodnje. Na takav način, uopšteno gledano, rade se standardne kampanje, ali su rezultati nepredvidivi.

Međutim, postoji i ona druga strana ovih vrsta kampanja. Neko prosto dobije ideju, postavi je na sajt i tri dana kasnije je bogat čovek, samo zato što je bio dovoljno duhovit. Jedan od najpoznatijih primera je čuvena „krompir salata“. Momak po imenu Zak Danger Braun je svojevremeno zatražio svega 10$ kako bi sebi kupio krompir i začine, i konačno po svojoj želji zgotivio krompir salatu. U trenutku završetka roka na računu je imao više od 55 000$, da bi malo kasnije prebacio i preko 70 000$. Neko drugi bi recimo iskoristio ovu situaciju u svoju korist, ali Zak Braun je većinu novca donirao dalje pomažući beskućnicima u Ohaju.

Sledeća interesantna kampanja je bila „Ispišite budalaštine na nebu“ koju je kreirao Kurt Braunohler. Želeo je da iznajmi mali avion i pilota koji će izduvnim gasovima ispisivati svašta iznad grada. Jedna od predloženih rečenica je bila i „Pomozite mi, kako da sletim?“. Možda stvarno deluje glupo, ali za ovo je sakupljeno 6 820$.

Ideje kao što su Šekspirov Hamlet u izvođenju sitnih kučića, predstava je zaista i realizovana, i sada se prodaje kao video; i rođendanska čestitka koja počinje da svira kada se otvori i ne prestaje sve dok je iznervirani slavljenik ne polomi ili se baterija potroši, su naišle na oduševljenje svetske publike i odmah bile finansirane. U slučaju da imate neku sličnu ideju, pokušajte slobodno, jer ko zna šta može da se izrodi iz nje.