Zarada preko blogova i YouTube kanala

Svi smo mogli da čujemo o nekim ljudima koji vrlo komotno žive tamo daleko u inostranstvu zarađujući prostim amaterskim fotografisanjem ili pišući po svojim blogovima. Nekoliko godina kasnije ovaj trend se preneo i na YouTube kanal i odjednom smo mogli da saznamo kako neki tinejdžer zarađuje ogromne svote samo komentarišući video igrice, domaćica iz nepoznatog kraja živi fantastično zbog svog fenomenalnog kulinarskog umeća, a sasvim obična devojka se pojavljuje kao veliki investitor jer je svoje bogatstvo stekla uputstvima za šminkanje.

Finansijska pravila blogovanja

U slučaju da ste odlučili da vodite blog i da pokušate da zaradite preko njega potrebno je da odredite šta je vaša glavna tema. Nije uputno previše se rasipati na teme tipa „evo šta se desilo kada je kasirka u hipermarketu prosula kesu brašna po bakici ispred mene“ ili „moj omiljeni podvarak“, ako je suština vašeg bloga analiza kompjuterskih igrica ili pregled fudbalskih dešavanja. Isto tako ako se nalazite na suprotnom kraju spektra vodeći blog o šminkanju ili kuvanju, tada je iznenađujuće i često tera čitaoce od vas ako zaređate sa postovima koji se tiču analiza političkih ili socijalnih situacija. U retkim prilikama ovakav iskorak je osvežavajuće rešenje, međutim to vam je generalno dozvoljeno da uradite nekoliko puta godišnje ili počnite da vodite paralelno i drugi blog.

Kada ste sigurni u svoju glavnu temu povežite se sa sličnim blogovima na „terenu“ tako što ćete ih redovno komentarisati. Konkurencija ne znači samo preuzimanje tuđih čitalaca, već i valjano udruživanje i poboljšanje kvaliteta informacija koje kruže sajber nebom. I kada ste jednom stekli svoju vernu publiku i povećali promet tada je i idealno vreme da se povežete sa recimo Guglovim marketinškim sistemom (Google AdSense) i postavite takozvane reklamne banere. Ovaj program je vrlo lak za instalaciju, ali računajte da ćete za svaki ispravan klik na reklamu sa vaše strane zaraditi 1 cent. Sistem može da se namesti da isplaćuje zaradu u dolarima ili evrima, ali tada je limit za isplatu 100$ ili 70€. I isplata ne funkcioniše preko online računa, već je potrebno da upišete da želite da vam dođe ček ili da upišete „putanju“ uplate koju ćete dobiti od banke u kojoj imate devizni račun.

YouTube zarada

Što se vašeg YouTube video kanala tiče moguće je da sasvim lepo zarađujete preko njega ako obratite pažnju na neke bitne detalje. Prvo je potrebno da se kao i u slučaju blogovanja držite glavne teme i da su vaši video snimci zanimljivi i kreativni kako bi privukli što veću publiku. Ako postignete ove dve stvari sam YouTube tim će vam se javiti i ponuditi partnerstvo. Posle potpisivanja ugovora moći ćete da očekujete i neku zaradu. I na ovom mestu se obično javlja problem za takozvane „tjubere“ sa Balkana.

Najviše se plaćaju video snimci koji koriste engleski jezik i imaju najveći broj pregleda iz Amerike. Nije čak potrebno ni da govorite u toku snimanja, dovoljno je da je opis ispod videa na engleskom i vaš CPM će se računati po drugom koeficijentu. CPM je Cost Per Mile i označava kako se kotira vaš video u zavisnosti od geografske pozicije vaše publike. Pa u slučaju da imate 1000 pregleda, a gledaju vas Amerikanci zaradićete recimo 0,83$. Ako imate 20 000 pregleda tada 0,83 množite sa 20. I eto zarađenih 16,6$. Međutim, ako se vaša publika nalazi na teritoriji Srbije tada je koeficijent 0,055, tako da za 20 000 pregleda vaša zarada iznosi 1,1$. Vodite računa o ovim „sitnim“ detaljima, jer jako puno utiču na bilans stanja.

Strategije za prikupljanje novca preko Interneta

Ukoliko imate neku ideju za koju ste sigurni da može da zainteresuje druge, reši im neke bitne probleme ili prosto samo ulepša život, a i to je nešto, a nemate svoj novac da počnete, tada su kampanje za skupljanje novca preko Interneta prava stvar za vas. Ove kampanje se nazivaju „crowdfunding“ i najpoznatiji sajtovi koji se njima bave su Kickstarter i Indiegogo.

Kickstarter je namenjen kreativnijim projektima i na njemu možete pronaći više ideja vezanih za digitalne proizvode ili umetnička dostignuća, dok na Indiegogo bukvalno sve može da prođe. Bitna razlika je i u tome što na ovom prvom morate skupiti ceo traženi iznos, jer ako ukupna donacija po isteku roka nije dostignuta izgubićete pravo da podignete manju sumu.

Postoje neka opšta pravila kako se izvodi kampanja za „crowdfunding“ i morate biti svesni činjenice da se marketinška priprema radi minimum 3 do 6 meseci pre početka same kampanje. Potrebno je da nastupite na Fejsbuku, Instagramu, Tviteru, na primer, da vodite svoj sajt ili blog, i da preko tih medija prikupljate email adrese ljudi koji će kasnije biti zainteresovani da doniraju.

Kada kampanja jednom zvanično počne, a idealno vreme trajanja je mesec dana, tada je potrebno da izveštavate redovno svoje donatore o tome kako se ideja razvija dalje, za šta ćete tačno upotrebiti novac i naravno, ne zaboravite nagrade. Jer zaista, niko ne daje nešto za ništa. Donatorima morate obećati nešto što je njima bitno i recimo za manje donacije tipa 1$ sasvim je lepo izlistati ime osobe na svom sajtu. Za malo veće donacije idu i malo vrednije nagrade, kao što su nalepnice, majice, šolje ili bilo šta drugo što će se vama isplatiti kada uračunate troškove izrade, dostave i moguće carine.

Ukoliko kampanja služi da se konkretizuje neki proizvod tada jedno od vaših obećanja jeste i da većim donatorima dostavite upravo taj proizvod. I ovo obećanje ne smete zaboraviti po isteku roka i početku proizvodnje. Na takav način, uopšteno gledano, rade se standardne kampanje, ali su rezultati nepredvidivi.

Međutim, postoji i ona druga strana ovih vrsta kampanja. Neko prosto dobije ideju, postavi je na sajt i tri dana kasnije je bogat čovek, samo zato što je bio dovoljno duhovit. Jedan od najpoznatijih primera je čuvena „krompir salata“. Momak po imenu Zak Danger Braun je svojevremeno zatražio svega 10$ kako bi sebi kupio krompir i začine, i konačno po svojoj želji zgotivio krompir salatu. U trenutku završetka roka na računu je imao više od 55 000$, da bi malo kasnije prebacio i preko 70 000$. Neko drugi bi recimo iskoristio ovu situaciju u svoju korist, ali Zak Braun je većinu novca donirao dalje pomažući beskućnicima u Ohaju.

Sledeća interesantna kampanja je bila „Ispišite budalaštine na nebu“ koju je kreirao Kurt Braunohler. Želeo je da iznajmi mali avion i pilota koji će izduvnim gasovima ispisivati svašta iznad grada. Jedna od predloženih rečenica je bila i „Pomozite mi, kako da sletim?“. Možda stvarno deluje glupo, ali za ovo je sakupljeno 6 820$.

Ideje kao što su Šekspirov Hamlet u izvođenju sitnih kučića, predstava je zaista i realizovana, i sada se prodaje kao video; i rođendanska čestitka koja počinje da svira kada se otvori i ne prestaje sve dok je iznervirani slavljenik ne polomi ili se baterija potroši, su naišle na oduševljenje svetske publike i odmah bile finansirane. U slučaju da imate neku sličnu ideju, pokušajte slobodno, jer ko zna šta može da se izrodi iz nje.

Snaga bloga

Desetak godina ranije blogovi su bili najveće iznenađenje Interneta kiirlaenud. Odjednom su ih svi pisali i redom su se čitali sa interesovanjem i obaveznim komentarima. I ako to još uvek ne znate, blogovi su nizovi postova ili članaka, često u formi dnevnika, koji su postavljeni na Internetu na nekoj blogerskoj platformi, mada mogu da postoje i unutar zvaničnog sajta.

Mnogi blogovi su u to doba doživeli planetarnu slavu, kao na primer Juno. Ovaj blog je pod imenom mlade devojke iz Amerike pisala je vrlo literarno nadarena osoba, jer blog je sasvim dozvoljeno kreirati potpuno anonimno, i zahvaljući priči koja se razvijala tokom meseci o njenoj maloletničkoj trudnoći i situacijama u kojima se nalazila, privukao je milionsku publiku, a sledeće godine po toj istoj priči snimljen je i vrlo uspešan i gledan film.

Mnoge osobe otvoreno ili javno počele su da pišu o političkim ili socijalnim temama i izgradile svoj kredibilitet na ovaj način. Za njima su se pojavili blogovi namenjeni kulinarstvu i doneli novi talas ranije sasvim anonimnih domaćica koje od tog trenutka postaju stručnjaci i sa kojima vrhunski svetski kuvari sjajno sarađuju. To je bio i pravi trenutak da blogovi počnu da emituju reklame, uz obavezne sponzorisane postove u kojima se naglašava korist promovisanog proizvoda.

Neki blogovi iz oblasti životnog stila ili putovanja su mogli i još uvek mogu da svojim vlasnicima donesu vrlo lepe prihode, tako da sam čin blogovanja u stvari postaje njihov redovan posao, kao da su novinari na primer, što u neku ruku i jesu.

Međutim, preseljenjem velikog broja blogera na video tip izveštavanja, koji je postao popularan kada je Gugl preuzeo YouTube kanal, kao da je ovaj tip javnog predstavljanja po malo izgubio na svojoj snazi. Sada je skoro svako mogao da napravi bilo kakav tip kratkog video prikaza i da tu na lakši način predstavi kako se recimo ispravno šminkati, napraviti tortu, popraviti česmu u kupatilu ili sistem paljenja u automobilu, do onih ozbiljnih tema kao što su gradnja kuće, uspešno poslovanje i lečenje. Sa druge strane, sami bloovi su počeli da se bukvalno „odrađuju“ tako što se u njih postavljao prizeman ili samo reklamni tekst sa previše oglasa. Korisnici su prosto izgubili interesovanje sa padom kvaliteta i prešli na druge društvene mreže kao što su Instagram, Tviter ili Fejsbuk, gde se dubina i širina izlaganja ni ne očekuju od autora postova.

Ali nemojte se zavaravati. U moru sadržaja koji se konstantno objavljuje svuda po Internetu još uvek nema dovoljno kvalitetnih informacija ili je do njih jako teško stići. Ukoliko umete da se pravilno i kreativno izražavate vezano za svoj posao, ili imate novca da angažujete nekog drugog da to radi za vas, blog može da bude savršen alat za promociju i predstavljanje vas ili vaših proizvoda i usluga. U svakom trenutku milioni ljudi traže upravo ono što vi nudite i zaista im neće biti teško da nekoliko minuta čitaju ono što imate da im saopštite i još bolje, uz tekst pogledaju i ponuđeni video, ali jedino pod uslovom da nudite pravu stvar. Kvalitet je vaš zajam sms laen za uspeh u poslovanju i samo on će garantovati da ćete se podići iznad svih ostalih online popularnih ličnosti koje rade u istom domenu.

Najjeftiniji vebsajt na tržištu

Koliko puta ste samo do sada mogli da slušate priče o tome kako je vebsajt najvažniji marketinški alat koji je potreban upravo za vaš biznis, i kako će samo postojanje sajta jako olakšati poslovanje, ali isto tako bili ste suočeni sa ogromnim cenama izrade i održavanja ovog poslovnog alata. Zato je najbolje da znate da je istina tu negde u sredini.

Da li vam je uopšte potreban vebsajt?

Postoji toliko mnogo besplatnih i efektivnijih načina plasiranja svojih usluga i proizvoda od proste egzistencije jednog sajta. Jedan od najboljih, a po želji i besplatnih, marketinških alata je stranica na Fejsbuku. Za njom ide postovanje slika na Instagramu, a zatim Tviter i mnogi drugi primeri platformi orjentisanih ka mnogobrojnim korisnicima.

Pored toga ako su valjano pisani i blogovi imaju ogromnu snagu da privuku pravi tip prometa i mušterija. Najpoznatije blogerske platforme su WordPress i Blogger, koji je direktno vezan za Gugl pretraživač. Nekada davno blogovi su se plasirali niže od običnih sajtova, ali otkako je pre šest godina Gugl promenio svoj algoritam i shvatio da blogovi mogu da pruže daleko kvalitetnije informacije, njihovo rangiranje prilikom pretrage ključnih termina je izbilo u sam vrh.

Budite svesni da blog nije isto što i sajt, ali da blog može da bude i mnogo više od sajta. On je besplatan za pokretanje, lako ga je ažurirati i postavljati po njemu kontakt informacije. Ako svoj posao valjano znate za vrlo kratko vreme možete da se pokažete kao ekspert i privučete veliki broj potencijalnih mušterija bez imalo uloženog novca u ovaj tip marketinga.

Jeftin sajt

U slučaju da imate veliku firmu, zarađujete dobro i nemate vremena da gubite učeći novitete vezane za Internet, vaše je samo da izaberete firmu koja će vam kreirati i održavati sajt. Ovo zadovoljstvo može a košta od 100 do 500 evra u zavisnosti od tipa sajta koji želite, a zatim redovno održavanje može da košta od 100 do 2000 evra godišnje.

Međutim, ako novca nemate jer tek startujete, i znate da ćete sami bolje da kreirate svoj sadržaj od nekog sa strane, tada vam na raspolaganju stoji sledeća opcija. Najbolje je otvoriti blog, izabrati neki od ponuđenih templejta kako taj blog treba da izgleda ili preuzeti besplatan neki moderniji templejt i uvesti ga u blog. Za ovo postoje nebrojeni tutorijali što na samoj bloger platformi, što na YouTube kanalu. Pošto vaš blog sada izgleda tačno kako ste zamišljali postavite osnovne strane kao što je ona sa kontakt informacijama i osnovnim karakteristikama proizvoda, a zatim u određenom ritmu pišite i objavljujte postove vezane za vaš tip proizvodnje.

Da bi registrovali pravo ime domena svoje firme, pošto sada, na primer, stoji „naziv-vaše-firme.blogspot.com“, a vi želite da stoji „naziv-vaše-firme.com“ potrebno je da odete na neki od sajtova koji se bave registracijom. Ima ih više i ovde će se spomenuti samo GoDaddy.com. Tu proverite da li je ovaj tip naziva na raspolaganju i za recimo 32$ registrovaćete ime svog sajta na cele dve godine. I to je bukvalno jedini trošak koji imate. Zatim je potrebno da određene parametre sa bloga prosto prekopirate u registracionu prijavu vašeg domena, a za to postoji više tutorijala, i za pola sata vaš sajt će početi da postoji. Ovaj sajt biće moderan, lep i ispunjen baš onakvim sadržajem kakvim ste ga i zamišljali, a što je najvažnije biće vrlo jeftin.